Tranquilo tranquilo

27 januari 2016 - Santiago, Chili

Buenas tardes!

Zo zit je thuis aan het kerstdiner, en zo neem je de sleutels van een wit scheurmonster in ontvangst. En alles daartussen.. Hoewel we lang getwijfeld hebben of we wel of niet naar huis moesten gaan tussendoor (vooral ik, Thomas vond zoals wel vaker alles best) zijn we allebei blij dat we het gedaan hebben. Afscheid nemen is niet leuk en dat moest nu nog een keer, maar het was superfijn om iedereen even weer te zien en persoonlijk te spreken.

Iets anders waar we lang over hebben getwijfeld is het kopen van een auto in Zuid-Amerika. Met als grootste voordeel de ultieme vrijheid en als grootste nadeel de potentiële gevaren viel dat nog niet mee. We bleven blogs, fora en informatieve websites in de gaten houden en ergens halverwege Indonesië hakten we de knoop door: we gaan het gewoon doen en bereiden ons zo goed mogelijk voor in de tijd die we nog hebben. Vrij snel hadden we via een van de forums een geschikte auto gevonden, die we zouden overnemen van andere reizigers. Ontzettend fijn, dat scheelt een hoop uitzoekwerk en winkeltijd. We hielden contact en dat verliep allemaal goed. Tot vier dagen voor vertrek: we kregen een bericht van de huidige eigenaars dat de douanebeambten moeilijk deden. Al snel bleek dat ze niet het juiste papierwerk hadden om de auto te mogen verkopen. Een kleine ramp voor allebei de partijen: wij hadden de tickets naar Buenos Aires al geboekt en zij zaten nu met een onverkoopbare auto. Al snel besloten we er maar het beste van te maken, en dat hebben we ook gedaan. In Buenos Aires hebben we een aantal hele leuke dagen gehad met onze couchsurf-host Cristian, de Nederlandse Adriaan en zijn Peruaanse vrouw Lou. Een fijn idee dat er ook aan deze kant van de wereld zulke lieve en onbaatzuchtige mensen wonen. We aten natuurlijk steak (niet bijzonder, nieuwe poging over een paar weken), dronken de volksdrank mate, rode wijn en Fernet. Met Cristian gingen we naar een bachata en quizomba dansavond en zelf spookten we wat door de stad.

La Boca

Na een niet helemaal vlekkeloos verlopen busreis (te lage brug in combinatie met ietwat uitstekende dakraampjes = boem) kwamen we aan in Santiago, waar we via Airbnb in een gigantisch en mooi studentenhuis verblijven. Zoals wij in juli en augustus vrij zijn, hebben de mensen hier in januari en februari vakantie. Het is een fijne stad waar we ons allebei thuis voelen. Netjes, georganiseerd, gezellig. Veel neoclassicistische gebouwen en pleintjes die de stad een Spaans tintje meegeven. Overal reggaeton, quizomba of Spaanse tokkelmuziek, heerlijk.  De eerste dagen struinen we de stad af op zoek naar de juiste overheidsgebouwen om de Chileense equivalent van het BSN-nummer te krijgen, de RUT. Dat gaat verbazingwekkend snel en na het weekend kan het echte feest beginnen: dealers en particulieren bij langs om auto's te bekijken. Een leuke alternatieve manier voor het bekijken van een stad, er zijn inmiddels weinig metrostations en bushaltes die we niet van dichtbij hebben gezien. Gelukkig kunnen we vanuit 'huis' zoeken, bellen en mailen. Afgelopen maandag ging het opeens snel. De auto leek ons wel wat, maar omdat we zelf net zoveel van auto's weten als mijn oma van computers (sorry oma) hebben we hem eerst naar een garage gebracht voor een grondige check. De garagehouder was erg enthousiast en twee uur later was de koop rond. Vandaag hadden we het geld bij elkaar gepind en konden we de auto ophalen. Hij gaat nu naar de garage voor grondig onderhoud en we hopen dan van het weekend te kunnen beginnen met verbouwen: we willen er een verhoogd platform met matras in zetten en gordijntjes ophangen. Dan nog een hoop kampeerspullen bij elkaar sprokkelen en DAN kunnen we écht vertrekken.

Ons autootje

Voordat we gaan zal ik nog een berichtje plaatsen met wat foto's, vanaf dan is het de vraag of en waar we goed genoeg internet gaan hebben. De eerste maanden zal dat vrij weinig zijn. Af en toe een korte update via Facebook moet in ieder geval wel gaan lukken. Hopelijk gaat het met jullie ook allemaal goed!

Liefs,
Dianne en Thomas

1. Inge:
    27 januari 2016
    Dianne en Thomas leuk hoor dat jullie nu n autootje hebben. Heel leuk. Ben benieuwd hoe de trip gaat verlopen. Die voorzichtig en geniet! Liefs inge
  2. Gerhard:
    27 januari 2016
    Fijn auto gelukt. Nu kan de reis echt beginnen. En heel eerlijk wij vonden het ook fijn dat jullie tussentijds toch even thuis zijn geweest.

Liefs papa en mama
  3. Ellen:
    27 januari 2016
    Heb vandaag nog aan jullie gedacht....heel veel plezier in Zuid-Amerika !!!
  4. Dora:
    29 januari 2016
    Leuk om weer van jullie te 'horen'. Heel veel plezier in dit stukje van de wereld. Genieten!
    Groetjes Dora.
  5. Adriaan en Lou,:
    3 februari 2016
    Hallo jullie twee,prachtige koop gedaan ;-)) en nu gaat het beginnen een prachtig avontuur in Z-A,

Saludos,Adriaan,Lou
  6. H.hemel:
    5 februari 2016
    Thomas en Dianne, wat hebben jullie er een prachtige auto
    van gemaakt, veel plezier ermee en goeie reis.
    We genieten van jullie verslagen.