Tuktuk? Thai massaasj?

27 augustus 2015 - Chiang Rai, Thailand

Sawadee ka allemaal!

Ik schrijf dit vanaf een keihard bed in een guesthouse in Chiang Rai, Noord-Thailand. Daar houden ze in Thailand blijkbaar van, slapen op z'n Spartaans. Het is hier 9 uur 's avonds en zoals de meeste kamers heeft ook deze kamer geen stoel, vandaar het bed. Maar goed, ik had met mezelf afgesproken jullie niet met teveel details lastig te vallen, dus daar gaan we. Thailand dus. Waar in de steden de stroomkabels gezellig in grote groepen boven de wegen gedrapeerd zijn en waar de reclameborden je tegemoet schreeuwen. Waar de scooter de plek van de fiets in Nederland inneemt en waar ieder wachthokje en iedere treincoupé aparte zitplaatsen voor monniken heeft. Waar mensen zo vriendelijk zijn om met enige regelmaat te informeren of je misschien behoefte hebt aan een tuktuk of Thaise massage en waar alle muren vol met hagedisjes zitten. Waar Nederlands bloed bovenaan de bucket list van iedere mug lijkt te staan en waar de straathonden en -katten er soms zo slecht uitzien dat je ze het liefst een spuitje zou willen geven. Waar je in de steden op zoek moet gaan naar de mooie dingen en de stukken tussen de steden echt prachtig zijn.

Nou, dat was het wel. Groetjes!

Oké grapje, jullie kennen mij. We zitten nu dus in het noorden. Anderhalve week geleden werden we door papa en mama naar het vliegveld gebracht, waar we tussen het onvermijdelijke afscheid en het instappen door vernamen dat er in Bangkok een explosie was geweest. Goede timing wel. De twee dagen die we in Bangkok doorbrachten werd sterk afgeraden om toeristische plekken te bezoeken, dus boekten we een fietstour die beloofde 'het echte Bangkok' te laten zien. En dat deed het. We crossten met gids door een lokale markt, een achterstandswijk en over Bang Kra Jao,  een prachtig groen eiland in Bangkok. Hij wist veel te vertellen en dat was fijn, zo ging het in korte tijd toch een beetje leven. Verder liepen we veel door de stad, trapten we BIJNA in een tuktuk-scam (bedankt Kees van der Spek!) en liepen we naar en door Khao San Road, de beroemde backpackersstraat. Vonden het niet zo bijzonder, wel gezellig. Zodra onze twee geboekte nachten voorbij waren zijn we Bangkok maar uitgegaan, met de trein (voor wel 40 cent p.p.) naar Ayuthaya. Derdeklas trein is een belevenis op zich, erg leuk. Al zou ik het voor langer dan 3 uur niet aanraden. In Ayuthaya liggen verspreid door de stad overblijfselen van oude tempels, die we op de fiets zijn gaan bekijken. Erg mooi, maar vooral ook een leuke manier om alles te bekijken. Van hieruit namen we de bus naar Sukothai, waar de tempels verscholen tussen het groen bij elkaar in de buurt liggen in de 'old city'. Ook hier huurden we een fiets om alles te bekijken. Deze tempels waren in veel betere staat en omdat er geen ander verkeer was en de tempels in een minijungle lagen, gaf dit het geheel bijna iets magisch. De volgende halte lag weer iets noordelijker en is bij sommige van jullie misschien bekend: Chiang Mai. Hier zijn we drie nachten gebleven. We bezochten de gigantische zondagavondmarkt waar alleen maar mooie spullen werden verkocht, sjouwden de ene na de andere tempel in en uit, Thomas liet een pak op maat maken (Dikke tip! Kleermaker werkt ook op afstand, mochten er geïnteresseerden zijn) en we hadden twee leuke avonden met mensen uit het hostel in een bluescafé en bij het ladyboy cabaret. Dat laatste op aanraden van de hosteleigenaar, we hadden allemaal onze twijfels maar het was zo over de top dat het weer leuk werd. Thomas kreeg nog een fijne kus van haar (Hem? Het?). Gistermiddag namen we de bus naar Chiang Rai, waar we vandaag een scooter huurden en naar de witte tempel, hot springs en een waterval in de omgeving zijn gereden. Witte tempel is bizar, van buiten een luguber sprookje, van binnen muurschilderingen van allerlei moderne dingen (van een minion tot Elvis). Helaas geen foto's van de binnenkant (mocht niet). En nu zit ik dus hier. Vanaf morgen willen we op een scooter de Chiang Rai loop gaan rijden in meerdere dagen, die gaat langs dorpjes in het noorden. Maar eens zien hoe ver we komen!

Eten doen we afwisselend op straat, in een restaurant of uit de supermarkt. De 7/11 (Thaise AH) heeft tosti's (kaas knakworst, iemand?) en noodles die je aan de kassa kunt laten klaarmaken, wat fijn is. Sowieso is het lollig om alle gekke producten daar te bekijken en te proberen. Lay's zeewier, krab of zalm? Alle beautyproducten zijn hier 'whitening', precies het tegenovergestelde van bij ons dus. We slapen tot nu toe in guesthouses en hostels, wat op de matrassen na prima bevalt. Vervoer binnen de stad gaat naast lopen en fietsen met taxi (auto of omgebouwde pickup) of tuktuk (wat bij licht, maar in het donker al helemaal net een kermisattractie is met alle gekleurde lampjes). We reizen in het regenseizoen, maar hebben tot nu toe  slechts drie keer een tropische plensbui gezien. Hopelijk houdt het daar snel weer op met regenen!

Lieve groetjes,
Thomas en Dianne

PS. Foto's uploaden lukt hier niet. Foto's te groot en wifi te slecht. Komt nog!

PPS. Inmiddels uitgevogeld hoe je foto's kunt comprimeren en er wat geupload. Kwaliteit hierdoor wel een stuk minder. Wie ze in volle glorie wil bewonderen kan alvast een afspraak maken met onder/bovengetekende :P

1. Ellen:
    27 augustus 2015
    Geweldig om jullie verhaal te lezen. Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar de volgende verhalen !!
  2. Dorine:
    Leuk om te lezen, Dianne. Veel plezier de komende dagen
  3. Gerhard en Wilma:
    Hey Thomas en Dianne,
    Waren van het meeste al wel op de hoogte maar toch ontzettend leuk om het zo te lezen. Heel veel plezier met jullie rondreis op de scooter de komende dagen!!!
    Kus, knuffel en veel liefs
  4. Inge:
    27 augustus 2015
    Tjonge wat hebben jullie al veel ondernomen in Zo'n korte tijd. Heel leuk om te lezen! ! Geniet verder en tot t volgende verhaal.
  5. Susan:
    3 september 2015
    Hee Dianne en Thomas!

heeel leuk om te lezen en de foto's te bekijken! Je schrijft leuk Dianne :) ik heb me meteen maar even aangemeld voor de mailinglist!

Groetjes uit Amsterdam!
  6. Carina:
    4 september 2015
    Hoi Thomas en Dianne,
    Wat een leuke foto's en wat een mooie verhalen. We hopen nog meer te lezen de komende tijd.
    Blijf genieten.
  7. Jos Blom:
    9 september 2015
    Leuk om tussen de bedrijven door te lezen en te zien hoe het jullie vergaat.
    Nieuwsgierig naar volgende berichten!
    Groet Jos